Η ρευματοειδής αρθρίτιδα (PA) ,αποτελεί μία μορφή αρθρίτιδας. Είναι μια αυτοάνοση ,χρόνια νόσος με μεταβαλλόμενη πορεία και χαρακτηρίζεται από φλεγμονή στις αρθρώσεις ,που μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφή του χόνδρου των οστών , των τενόντων και των συνδέσμων.

reumatoeidis arthritida kai diatrofi 300x196 Ρευματοειδής αρθρίτιδα και διατροφή

Συνήθως, εμφανίζεται σε ηλικίες 30-40 αλλά μπορεί να προσβάλει και παιδιά και ηλικιωμένους. Οι γυναίκες εμφανίζουν τη νόσο 3φορές πιο συχνά σε σχέση με τους άντρες.

Τα συμπτώματα δεν είναι τα ίδια για όλους καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να εκδηλώνονται με ήπιο τρόπο, ενώ σε άλλες  η νόσος μπορεί συνεχώς να επιδεινώνεται.  Ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα παρατηρούν τις αρθρώσεις τους ζεστές, διογκωμένες, ευαίσθητες , δύσκαμπτες με πόνο και ερυθρότητα. Όλα αυτά οφείλονται στη φλεγμονή των αρθρώσεων , η οποία αν δεν θεραπευτεί μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε παραμόρφωση των αρθρώσεων. Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι η ανορεξία, η απώλεια βάρους ,η αναιμία και πυρετικά δέκατα ενώ ο ασθενής μπορεί να εμφανίσει και συμπτώματα από άλλα αυτοάνοσα νοσήματα.

Η σχέση της διατροφής με την ρευματοειδή αρθρίτιδα έχει διερευνηθεί ήδη από το 1930 και φαίνεται ότι υπάρχουν μυστικά που μπορεί να βοηθήσουν στην ύφεση των συμπτωμάτων.

Αρχικά ,σε γενικά πλαίσια μπορούμε να πούμε ότι οι ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα είναι καλό να ακολουθούν μια ισορροπημένη διατροφή ,η οποία θα χαρακτηρίζεται από ποικιλία τροφίμων, προτίμηση σε προϊόντα ολικής, φρούτα και λαχανικά και ικανοποιητική φυσική δραστηριότητα. Καλό είναι να αποφεύγονται τρόφιμα επεξεργασμένα ,πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και σάκχαρα.

  • Πολυακόρεστα ω3 λιπαρά οξέα: Τα ω-3 λιπαρά οξέα έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες με αποτέλεσμα να βοηθάνε στη φλεγμονή που χαρακτηρίζει τη νόσο της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Μπορούμε να τα βρούμε σε φυτικές μαργαρίνες και φυτικά έλαια ,σε ξηρούς καρπούς ,σε άγρια χόρτα και σε λιπαρά κυρίως ψάρια ,αλλά και σε εμπλουτισμένα προϊόντα. Επιπλέον, το ελαιόλαδο μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή χάρη στα πολυακόρεστα λιπαρά αλλά και στη βιταμίνη Ε που περιέχει , η οποία έχει επίσης αντιοξειδωτικές ιδιότητες.
  • Αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες: Τα αντιοξειδωτικά μαζί με πληθώρα φυτικών ινών τα συναντάμε κυρίως στα φρούτα και στα λαχανικά και είναι ιδιαίτερα σημαντικά καθώς παρουσιάζουν προστατευτική δράση ενάντια στις φλεγμονές. Συνιστάται η προτίμηση σε φρούτα και λαχανικά με έντονα λαμπερά χρώματα, καθώς στις χρωστικές τους συναντάμε πολλά φυτοχημικά με αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Αντιοξειδωτικές ιδιότητες παρουσιάζει και το σελήνιο με αποτέλεσμα να δρα και αυτό προστατευτικά στην εμφάνιση της νόσου, και μπορούμε να το βρούμε σε δημητριακά ολικής άλεσης, σε θαλασσινά αλλά και στα καρύδια Βραζιλίας.

Ασθενείς που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα , είναι καλό να μην καταναλώνουν κορεσμένα και τρανς λιπαρά καθώς αυτά ενισχύουν την πρόκληση φλεγμονής. Επιπλέον, νιτρώδεις  ενώσεις  που συναντάμε σε επεξεργασμένα τρόφιμα ,όπως τα αλλαντικά, φαίνεται να σχετίζονται με την εμφάνιση συμπτωμάτων της νόσου.

Τέλος, ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα που ακολουθούν θεραπεία με σκευάσματα που περιέχουν κορτιζόνη θα πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή στην κατανάλωση αλατιού και ζάχαρης. Το αλάτι βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα τυποποιημένα και συσκευασμένα τρόφιμα καθώς και σε μερικά αναβράζοντα δισκία. Η ζάχαρη ακόμα και το μέλι, θα πρέπει να αποφεύγονται, ειδικότερα αν προστίθενται σε καθημερινή βάση σε ροφήματα ή αν έχουμε συχνή κατανάλωση γλυκών.

 




Show Buttons
Hide Buttons