H σύγχρονη εποχή που χαρακτηρίζεται από πολύ έντονους και γρήγορους και ρυθμούς, το να βρει κάποιος το χρόνο να φάει το γεύμα με την ησυχία του θεωρείται πλέον πολυτέλεια. Ένα πλέον γρήγορο και υγιεινό σνακ , που έχει κάνει δυναμική είσοδο τα τελευταία χρόνια στη ζωή μας, είναι οι μπάρες διατροφής. Στην αρχή, θεωρούνταν σνακ όσων αθλούνται γιατί οι ανάγκες τους σε ενέργεια είναι αυξημένες, όμως είναι ιδανική λύση και άμεση για κάποιον που δε μπορεί να γευματίσει κανονικά(πάντα με μέτρο στην κατανάλωση γιατί έχει πολλές θερμίδες.

oli i alitheia gyro apo tis mpares diatrofis 300x200 Όλη η αλήθεια γύρω από τις μπάρες διατροφής

             Θα πρέπει να ξέρουμε, όμως , ότι δεν είναι όλες οι μπάρες το ίδιο θρεπτικές. Πλέον, διατίθενται σε πληθώρα καταστημάτων όπως πχ τα σούπερ μάρκετ, τα φαρμακεία, τα γυμναστήρια, τα περίπτερα κτλ και υπάρχουν πολλών ειδών εταιρείες που τις παρασκευάζουν. Τα συστατικά τους, προφανώς και διαφέρουν γι’αυτό και υπάρχουν πολλά είδη: οι μπάρες πρωτεϊνης, οι μπάρες υδατανθράκων , οι μπάρες που αντικαθιστούν γεύματα, οι μπάρες οι ενεργειακές, οι μπάρες διαίτης, οι μπάρες για τις γυναίκες , οι μπάρες για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου κτλ. Όπως καταλαβαίνετε, αναρίθμητες οι επιλογές που έχουν οι καταναλωτές, που συχνά οδηγούνται σε σύγχυση, μη γνωρίζοντας ποια από όλες να επιλέξουν.

Αδιαμφισβήτητα, μπάρες είναι μια πολύ καλή και γρήγορη λύση (και υγιεινή) για όσους τρέχουν όλη μέρα και έχουν πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή τους καθώς επίσης και για τους αθλητές όταν θέλουν να τονώσουν με ενέργεια τον οργανισμό τους.  Η Liz Applegate, (λέκτορας διαιτολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια), επισημαίνει ότι είναι μια πολύ καλή και βολική λύση από κάποιον που θα έτρωγε ένα ντόνατ ή ένα γρήγορο σνακ, όμως δεν προσφέρει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό στη διατροφή μας, άσε που οι περισσότερες έχουν υψηλά ποσοστά λιπαρών.

Ο Steve Hertzler ( βοηθός καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο), διεξήγαγε μια έρευνα η οποία αποδεικνύει ότι οι μπάρες δεν προσφέρουν την ενέργεια που περιμένουν κάποιο άθλημα αντοχής, κι αυτό συγκρίνοντας τα επίπεδα γλυκόζης στον οργανισμό τους , έπειτα από την κατανάλωση δυο πολύ γνωστών ενεργειακών μπαρών: της PowerBar έναντι της Ironman PR Bar . Η πρώτη, προκάλεσε άμεση άνοδο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, κι ακολούθησε ακαριαία πτώση ενώ η δεύτερη προκάλεσε πιο σταθερά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, άρα θεωρήθηκε πιο ιδανική επιλογή καθώς η διατροφική της αξία επιδρά πιο παρατεταμένα στη γλυκόζη του αίματος. Άρα τι μας δείχνει αυτό; Ότι η τμηματική κατανάλωση υδατανθράκων κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, δυναμώνει την επιτυχή μας απόδοση.

Από την άλλη, η  διατροφολόγος Nancy Clark(διευθύντρια διατροφικών υπηρεσιών στο SportsMedicine Associates στο Μπρούκλιν) υποστηρίζει πω ότι μας παρέχει θερμίδες, μας δίνει αυτόματα και  ενέργεια. ‘’Οι μπανάνες, για παράδειγμα, μας δίνουν ενέργεια , το ίδιο και οι ενεργειακές μπάρες. Αυτό συμβαίνει γιατί και οι δυο έχουν θερμίδες.

 

 

Η Dawn Jackson ( διαιτολόγος στην Αμερικανική Διαιτολογική Εταιρεία), υποστηρίζει ότι οι μπάρες κάτι εύκολο και βολικό  , ιδίως όταν κάποιος αθλείται . Για παράδειγμα, όταν πάει κάποιος βόλτα με το ποδήλατο, είναι πολύ εύχρηστη επιλογή να πάρει μαζί του μια μπάρα ή ένα σάντουιτς από το να κουβαλήσει κάποιο γεύμα του μαζί. Όμως, μερικές έχουν και κορεσμένα λίπη και ζάχαρη, όπως και ένα οποιοδήποτε άλλο γλυκό. Άρα, προσοχή στα συστατικά τους, καθώς επίσης και στην ποσότητά τους.!

Αντί μιας διατροφικής μπάρας, η Jackson προτείνει εναλλακτικά, κάποιο  σνακ όπως ένα σάντουιτς με μια ντομάτα και μια μικρή φέτα  τυριού με χαμηλά λιπαρά ή γιαούρτι χαμηλών λιπαρών με δημητριακά , τα οποία έχουν μεγάλη  περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες.

 

Τι να προτιμήσω: Μπάρα ή φαγητό;

Παρόλο που οι μπάρες αποτελούν εύκολη λύση, καλό θα είναι να τις καταναλώνουμε με μέτρο και εκτός αυτού να μην αποκλείουμε από τη διατροφή μας τα εύκολα σνακ όπως είναι τα φρούτα (πχ ένα μήλο, μια μπανάνα). Καλό θα είναι λοιπόν να υπάρχουν όλα στη διατροφή μας και να καταναλώνονται βάσει μέτρου και χωρίς αποκλεισμούς τροφών.

Τι πρέπει ν λαμβάνουμε υπόψη πριν αγοράσουμε μια μπάρα;

  • Αν θελήσουμε να αντικαταστήσουμε ένα γεύμα, καλό θα είναι να επιλέξουμε μία με  περίπου 15 ή περισσότερα γραμμάρια πρωτεΐνης ,να έχει  φυτικές ίνες και ακόμη μέταλλα και βιταμίνες. Οι συγκεκριμένες μπάρες είναι πιθανό να έχουν είναι  μεγαλύτερες σε σχέση με άλλες και με μεγαλύτερα ποσοστά λιπαρών, πρωτεϊνών και   υδατανθράκων.
  • Καλή πρακτική είναι να καταναλώνουμε τη μπάρα μαζί με κανονικό  φαγητό όπως πχ ντοματίνια ή φρούτα.
  • Αγοράζουμε μπάρες με χαμηλά  λιπαρά (κάτω από 5 γραμμάρια λίπους)
  • Όσον αφορά τις φυτικές ίνες, καλό θα είναι να κυμαίνονται μεταξύ 3-5 γραμμαρίων.
  •  Όταν κάποιος καταναλώνει πολλές μπάρες ημερησίως , θα πρέπει να σιγουρευτεί  ότι δεν λαμβάνει περισσότερες βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία από αυτά που χρειάζεται ημερησίως ο οργανισμός του. Για παράδειγμα, μια εμπλουτισμένη μπάρα μας προσφέρει  το 50% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας σε ψευδάργυρο. Επομένως, αν κάποιος τρώει αρκετές μπάρες μέσα στη μέρα, μπορεί να λαμβάνει παραπάνω ψευδάργυρο από όσο του χρειάζεται, κάτι το οποίο εξασθενεί το ανοσοποιητικό και προκαλεί προβλήματα στην απορρόφηση των άλλων μεταλλικών στοιχείων που προέρχονται από τις τροφές.
  •  Αν πάλι προσέχουμε το βάρος μας, το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να διαβάζουμε τα συστατικά και τις θερμίδες που αναγράφονται στις ετικέτες των τροφίμων.

 

Κλείνοντας, το 2001, όταν ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα κάποιων εργαστηριακών τεστ που έγιναν σε 30 περίπου διατροφικές μπάρες, διαπιστώθηκε,  ότι οι 18 από αυτές δεν είχαν καμία σχέση, αναφορικά  με τα όσα αναγράφονταν στις ετικέτες τους. Γι’αυτό  δώστε ιδιαίτερη  προσοχή σε αυτά που καταναλώνετε γιατί ακόμα και οι ετικέτες μπορεί να μας παραπληροφορούν. Αυτό σημαίνει, ότι ποτέ δεν  μπορούμε να αξιολογήσουμε μια μπάρα από την διατροφική αξία που αναγράφεται στη συσκευασία, όπως και πολλά προϊόντα άλλωστε, άρα προτιμήστε καλύτερα πιο φυσικές τροφές!