Site Overlay

Η διατροφή πριν και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Η εγκυμοσύνη είναι μία περίοδος απαιτητική σε θρεπτικά συστατικά τόσο για την κάλυψη των αναγκών του εμβρύου ,όσο και των δικών σας. Η ισορροπημένη διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη σωστή και ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου ,ενώ ταυτόχρονα θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε ένα υγιές σωματικό βάρος κατά τη διάρκεια αλλά και μετά το πέρας της εγκυμοσύνης.

Το υπερβάλλον βάρος πριν την  εγκυμοσύνη είναι μια ανεπιθύμητη κατάσταση στην οποία βρίσκεται μεγάλο ποσοστό γυναικών .Αυτό όμως δε σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συστήνεται απώλεια βάρους ακόμα και σε μία παχύσαρκη γυναίκα. Απαραίτητο κρίνεται ένα κατάλληλα διαμορφωμένο εξατομικευμένο διαιτολόγιο με σκοπό να διατηρηθεί ένα υγιές βάρος και να αποφευχθούν ανεπιθύμητες παρενέργειες όπως ο διαβήτης κύησης κ.ά.

Το ότι είστε έγκυος δε σημαίνει ότι πρέπει να τρέφεστε για δύο όπως ακούγεται. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του 1ου τριμήνου δεν απαιτείται κάποια αύξηση στις θερμίδες ενώ στο 2ο τρίμηνο συστήνεται η αύξηση της τάξεως των 300 θερμίδων την ημέρα. Το τελευταίο τρίμηνο είναι το πιο αυξημένο σε απαιτήσεις με αποτέλεσμα η ημερήσια θερμιδική πρόσληψη να αυξάνεται κατά 450 θερμίδες. Η συνολική συνιστώμενη αύξηση βάρους μιας εγκυμονούσας σχετίζεται άμεσα με τον ΔΜΣ (Δείκτης Μάζας Σώματος) που είχε πριν τη σύλληψη.

Προκειμένου να έχετε λοιπόν ένα υγιές βάρος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και να λαμβάνετε όλα τα θρεπτικά συστατικά είναι καλό να ακολουθήσετε το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής και να καταναλώνετε τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσετε σε μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το μπλε τυρί , κ.ά. ενώ καλό είναι να αποφύγετε την κατανάλωση ωμών ή καπνιστών ψαριών και θαλασσινών ,αλλά και μεγάλων ψαριών όπως ο τόνος, ο σολομός κ.ά. καθώς περιέχουν μεγάλη ποσότητα βαρέων μετάλλων. Ωμό ή μέτρια ψημένο κρέας ή κοτόπουλο καλό είναι να μην έχει θέση στη διατροφή σας όσο είστε σε κατάσταση εγκυμοσύνης. Φρούτα και λαχανικά πρέπει να είναι πολύ καλά πλυμένα προτού καταναλωθούν ενώ καλό είναι να αποφεύγονται οι έτοιμες σαλάτες .

Αναφέραμε λοιπόν ότι στην εγκυμοσύνη οι απαιτήσεις σε μακροθρεπτικά συστατικά όπως η πρωτεΐνη ,αλλά και σε μικροθρεπτικά συστατικά αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό. Ας τα δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά:

Σίδηρος

Οι ανάγκες της εγκυμονούσας σε σίδηρο είναι ιδιαίτερα αυξημένες σχεδόν από την αρχή της σύλληψης , επομένως συστήνεται η πρόσληψη κόκκινου κρέατος 1 φορά την εβδομάδα καθώς και πιο συχνά κοτόπουλου , ψαριών και οσπρίων τα οποία είναι πλούσια σε σίδηρο .Πολύ σημαντικό για την απορρόφηση σιδήρου κυρίως φυτικής προέλευσης( όσπρια) είναι η ταυτόχρονη κατανάλωση βιταμίνης C που συναντάται στο πορτοκάλι , στο λεμόνι ,στις πιπεριές ,κλπ.

 

Φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ είναι ιδιαίτερο σημαντικό για την κύηση αλλά και τη σύλληψη και συναντάται κυρίως στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά , στο μπρόκολο ,τα χόρτα , τα όσπρια, τα καρύδια και το ταχίνι. Δίνεται συνήθως συμπλήρωμα φυλλικού οξέως πάντα με βάση την γνώμη του γυναικολόγου.

Ασβέστιο

Το ασβέστιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ανάπτυξη του σκελετού του μωρού αλλά και για τη διατήρηση των οστών σας. Καλές πηγές ασβεστίου αποτελούν φυσικά τα γαλακτοκομικά , αλλά και τα μικρά ψάρια που καταναλώνονται με το κόκαλο, τα ρεβύθια, τα φασόλια και τα αμύγδαλα. Ταυτόχρονα είναι απαραίτητη η λήψη βιταμίνης D η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση του ασβεστίου.

Ω-3 λιπαρά οξέα

Τα ω-3 λιπαρά οξέα είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την ομαλή εγκεφαλική ανάπτυξη του εμβρύου και τα βρίσκουμε κυρίως σε λιπαρά ψάρια (σαρδέλα, γαύρος, κλπ)

Βιταμίνη Α

Προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην υπερκατανάλωση της βιταμίνης Α (συναντάται στο συκώτι) καθώς μπορεί να επηρεάσει την ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου αλλά και να θέσει σε κίνδυνο την υγεία του.

Βλέπουμε λοιπόν πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή πριν αλλά φυσικά και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, προκειμένου να έχουμε ένα υγιές βάρος και να εξασφαλίσουμε μια ομαλή εγκυμοσύνη. Είναι μία από τις ομορφότερες περιόδους στη ζωή μιας γυναίκας επομένως είναι καλό να τη φροντίσουμε και να την ευχαριστηθούμε. Συνεργατικά μπορεί να έρθει και η άσκηση που φέρει πολλαπλά οφέλη για σας και το έμβρυο με σύμφωνη πάντα γνώμη του γυναικολόγου και κάποιου γυμναστή φυσικά.

Scroll Up